کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

این وبلاگ در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای کتابخانه ایجاد شده است

حضرت محمد (ص) درروز جمعه، 17 ربیع الاول عام الفیل،[1] در  شهر مکه دیده به جهان گشود. وی از تبار قریش و فرزند عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه (دختر وهب بن عبد مناف) می باشد. و عقبه او تا حضرت آدم، همه خداپرست بودند. ایشان آخرین پیامبر الهی، بنیان­گذار حکومت اسلامی و نخستین معصوم در دین اسلام می باشند.
کنیه آن حضرت، ابوالقاسم و ابو ابراهیم و القاب ایشان رسول اللّه، مصطفى، خاتم، .......
مادر حضرت محمد (ص) که در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشى، کم‏ نظیر و سرآمد همگان بود، پس از تولد وی، دو سال و چهارماه و به روایتى شش سال زندگى کرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفرى که به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) و خادمه‏اش، جهت دیدار با اقوام خویش عازم یثرب (مدینه) شده بود، در مکانى به نام «ابواء» بدرود حیات گفت و در همان جا مدفون گشت. و چون  پدر حضرت محمد(ص)  نیز دو ماه (و به روایتى هفت ماه) پیش از ولادت فرزندش از دنیا رفته بود، کفالت آن حضرت را جدش، عبدالمطلب به عهده گرفت. نخست وى را به ثویبه (آزاد شده ابولهب) سپرد تا وى را شیر دهد و از او نگه‏دارى کند؛ اما پس از مدتى وى را به حلیمه، دختر عبدالله بن حارث سعدیه واگذار کرد. حلیمه گرچه دایه آن حضرت بود، اما به مدت پنج سال براى وى مادرى کرد.
حضرت محمد (ص) در سن 25 سالگی با بانوی گرانقدر "خدیجه بنت خویلد" ازدواج کردند. خدیجه کبرى (س) با موقعیت و اموال خویش، خدمات شایانى به پیامبر اکرم(ص) در اظهار رسالتش کرد. این بانوى بزرگ، از افتخارات زنان عالم است و در ردیف بانوان قدسى، همانند مریم و آسیه، قرار دارد. حضرت محمد (ص) به احترام خدیجه کبرى (س) تا هنگامى که وى زنده بود، با هیچ زن دیگرى ازدواج نکرد.
 
فرزندان حضرت محمد (ص(
حضرت محمد (ص)، سه پسر به نام های  ابوالقاسم، عبدالله و ابراهیم  داشتند که هر سه آنها در سنین کودکی از دنیا رفتند .
و چهار دختر داشتند به نامهای  زینب (س)، رقیه (س)، ام کلثوم (س) و فاطمه زهرا (س(. تمامی فرزندان دختر رسول خدا (ص) از حضرت خدیجه (س) متولد شدند و جز حضرت فاطمه (س)، دختران دیگر، پیش از رحلت آن حضرت، از دنیا رفته بودند.
عبادت  و آغاز پیامبری در کوه حرا
کوه بلند «حرا» در شش کیلومتری شمال شرقی مکه، کنار راه مکه به عرفات واقع شده، که شهر مکه در دامنه ان قرار دارد، این کوه از کوههای دیگر مکه جداست و بر تمام انها مسلط است، و در سینه قله این کوه، غاری هست که به ان «غار حرا» گویند، که از تخته سنگ های بزرگی تشکیل شده، و دهانه ان به سمت کعبه است، ارتفاع ان به اندازه بلندی قامت یک انسان میانه بوده، و عرض ان به قدری کوچک است که یک نفر به زحمت میتواند در ان بخوابد، وقتی انسان بر فراز کوه قرار میگیرد، جلال و جبروت خدا، و عظمت افرینش و زیبایی های طبیعت را که همه نشان خدا و بزرگی او است، می نگرد.
پیامبر قبل از پیامبری در هر ماه چندین بار در شب و روز و در هرسال، همه ماه رمضان را برفراز این کوه عظیم میرفت، اثار عظمت خدا را در انجا مشاهده میکرد، و شب و روز به تفکر و تامل و عبادت خدا میپرداخت
چهل سال از عمر پیامبر ص میگذشت، روز 27 رجب، فرا رسید، ان حضرت بر فراز کوه «حرا» به مناجات و عبادت خدا مشغول بود که پیک وحی، جبرییل امین، بر او نازل شد و مژده رسالت را به او داد، و این ایات را از جانب خدا، برای او خواند: سوره قلم پیامبر (ص )با دریافت نخستین شعاع وحی، سخت خسته شده نزد خدیجه امد و فرمود:
مرا بپوشانید و جامه ای بر من بیفکنید تا استراحت کنم از طرفی بیان رسالت در بربر مشرکان کار خطرناکی و دشواری بود، ان حضرت در برابر فشار معنوی (وحی) و ظاهری (مبارزه با مشرکان)، در بستر ارمیده بود که ایات اغاز سوره مدثر توسط جبرییل بر ان حضرت، نازل گردید: به این ترتیب اغاز اسلام، از نام خدا، خواندن، قلم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد.
معراج حضرت محمد (ص)
پیش از هجرت به مدینه که در ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد، دو واقعه در زندگی حضرت محمد (ص) پیش آمد که به ذکر مختصری از آن می پردازیم : در سال دهم بعثت "معراج " پیغمبر اکرم (ص ) اتفاق افتاد و آن سفری بود که به امر خداوند متعال و بهمراه امین وحی (جبرئیل ) و بر مرکب فضا پیمایی به نام "براق " انجام شد.
حضرت محمد (ص) این سفر با شکوه را از خانه ام هانی خواهر امیر المومنین علی (ع ) آغاز کرد و با همان مرکب به سوی بیت المقدس یا مسجد اقصی روانه شد، و از بیت اللحم که زادگاه حضرت مسیح است و منازل انبیا (ع ) دیدن فرمود.
سپس سفر آسمانی خود را آغاز نمود و از مخلوقات آسمانی و بهشت و دوزخ بازدید به عمل آورد، و در نتیجه از رموز و اسرار هستی و وسعت عالم خلقت و آثار قدرت بی پایان حق تعالی آگاه شد و به "سدرة المنتهی " رفت و آنرا سراپا پوشیده از شکوه و جلال و عظمت دید. سپس از همان راهی  که آمده بود به زادگاه خود "مکه " بازگشت و از مرکب فضا پیمای خود پیش از طلوع فجر در خانه "ام هانی " پائین آمد.
به عقیده شیعه این سفر جسمانی بوده است نه روحانی چنانکه بعضی  گفته اند. در قرآن کریم در سوره "اسرا" از این سفر با شکوه بدین صورت یاد شده است : "منزه است خدایی که شبانگاه بنده خویش را از مسجد الحرام تا مسجد اقصی که اطراف آن را برکت داده است سیر داد، تا آیتهای  خویش را به او نشان دهد و خدا شنوا و بیناست ". در همین سال و در شب معراج خداوند دستور داده است که امت پیامبر خاتم (ص ) هر شبانه روز پنج وعده نماز بخوانند و عبادت پروردگار جهان نمایند، که نماز معراج روحانی مومن است .
 
وفات پیامبر
پیامبر (ص) روز دوشنبه 28 صفر دهم هجری در سن63 سالگی چشم از جهان فانی فرو بست و به جهان بقاء ارتحال فرمود.
بنا به وصیتش، علی (ع )بدن مقدسش را غسل داد و کفن نمود و بر ان نماز خواند و ان را در خانه مسکونیش که بنام حجره مطهره معروف است کنار مسجد النبی دفن کرد.
۹۷/۰۸/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

نظرات  (۱)

۱۵ آبان ۹۷ ، ۱۶:۱۱ مهدی طالبی
c-p-store.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی