کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

این وبلاگ در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای کتابخانه ایجاد شده است

معرفی کتاب برگزیده "منتهی الامال"

سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۱۷ ب.ظ


به گزارش خبرگزاری شبستان ،شیخ عباس قمی  معروف به محدث قمی از محدثان شیعی پرکار قرن چهاردهم هجری است. ازمحدث قمی کتابهای بسیاری که در مجموع به ۶۳ جلد می‌رسد، در رشته‌های رجال، اخلاق، فقه، کلام، لغت، ادعیه و تاریخ و به ویژه حدیث باقی مانده است ؛ یکی از کتاب های مشهور او «منتهی الآمال» است که شیخ عباس  آن را با رجوع به منابع و مأخذ معتبر اسلامی که در صلاحیت و توانمندی علمی و عملی او بود، تدوین نمود. «منتهی‌الآمال» در واقع یک دوره تاریخ تحلیلی و مستند است. وی در این کتاب  به شرح زندگانی ائمه معصومین علیهم السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت زهرا سلام الله علیها به طور مختصر می پردازد.  ولی بیشترین بخش از کتاب به زندگی و مقتل امام حسین (ع) و زندگی پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) اختصاص دارد.

 مرحوم حاج شیخ عباس قمی در این کتاب با زبانی ساده و با استفاده از منابع معتبر به شرحی جامع اما در عین حال خلاصه و موجز از زندگانی معصومین علیه السلام پرداخته و بسیاری از مزایای شخصیت و معجزات و جنبه های رفتاری معصومین علیهم السلام در زندگانی را به تصویر قلم بر کاغذ آورده است.

 منتهی الآمال از چهارده باب تشکیل شده که هر یک به زندگی یکی از معصومین پرداخته است و هر باب هم فصل‌هایی دارد که به ترتیب از احوال شخصی، مختصری از مناقب و فضائل، حوادث خاص مربوط به هر امام، فرزندان و خانواده، روات و اصحاب می‌پردازد.

 گفتنی است که  پس از انتشار کتاب منتهی الامال پیشنهاد دیگری از سوی فضلا و دانشوران صورت گرفت مبنی بر این که چاپ جداگانه زندگی هر یک از معصومین علیهم السلام بویژه سید و سالار شهیدان «امام حسین علیه السلام» ارائه شود. پیشنهاد دهندگان استدلال‌های جالبی داشتند از جمله این که درباره بخش امام حسین علیه السلام عقیده داشتند که چون بخش زندگی امام حسین علیه السلام منتهی الامال در سال 1350 بعد از نفس المهموم ،1335 ق و نفثه المصدور 1342 تالیف شده از آن کتاب ارزشمند مفیدتر و متقن‌تر است. و از این رو بخش مقتل و زندگی امام حسین(ع) از کتاب منتهی الامال به صورت جداگانه نیز منتشر شده است.

باب 5 کتاب حاضر درباره امام حسین (ع) می باشد  که در چهار بخش تنظیم شده است. عناوین این بخش ها عبارت است از:

«مقصد اول:دربیان ولادت حسین بن علی(ع) و بیان برخی از فضائل ان حضرت»

«مقصد دوم: دربیان اموری که متعلق است به امام حسین(ع)»

«مقصد سوم: در ورود حضرت امام حسین(ع) به زمین کربلا»

«مقصد چهارم: در وقایع متاخره بعد از شهادت امام حسین(ع)»

گفتنی است که هریک از این بخش ها، خود به فصولی تفکیک شده اند و به تفضیل درباره هر موضوع پرداخته شده است.

۹۷/۰۸/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی