کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

این وبلاگ در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای کتابخانه ایجاد شده است

معرفی کتاب " بالتاز ، ماجراجوی طاعون "

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶ ق.ظ

کتاب "بالتازار؛ ماجراجوی طاعون" که توسط خانم منیژه یوسفی بهزادی همکار بخش اپیدمیولوژی و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید و با نظارت آقای دکتر احسان مصطفوی به فارسی ترجمه شده است

این کتاب به بررسی زندگی بالتازار در مدت همکاری 20 ساله اش با انستیتو پاستور ایران می پردازد و حاوی مطالب زیادی در مورد اکنلو و مطالعات تحقیقاتی آن می باشد.

«مارسل بالتازار» سال ۱۹۰۸ در فرانسه به دنیا آمد، او یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های طاعون و هاری معروف شد نه به علت اختراعاتش. 

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای اکنلو واقع در شهرستان کبودراهنگ ایران فرستاده شد. این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال ۱۳۳۱ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام «منوچهر قراگزلو» در روستای اکنلو تأسیس کرد و سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل و تأسیس یک مرکز نوتوانی جذامیان ایران هم از دیگر اقدامات او بود. 

بالتازار با تحقیقاتی که با همکاری همکاران ایرانی خود نظیر دکتر بهمنیار، دکتر شمسا، دکتر سیدیان، دکتر کریمی و کارشناسانی نظیر آقایان حنیفی، خیرالله‌زاده و ... انجام داد، توانست بیماری طاعون را در منطقه کنترل و مهار کند. 

در زمان بالندگی علمی این پایگاه، دانشمندان بین‌المللی زیادی برای انجام تحقیقات مرتبط به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به جانورشناسانی نظیر دکتر گزاویه میزون، دکتر دوگلاس لی و دکتر ایو جین گولون، حشره‌شناسانی نظیر دکتر ژان ماری کلن و انگل‌شناسانی نظیر دکتر آلین چابو اشاره کرد که مطالعات وسیعی روی وجوه مختلف بیماری طاعون انجام دادند. 

بالتازار، پزشکی است که انستیتو پاستور ایران را بنیان گذاشت و به مدت ۱۳ سال رئیس آن بود و بعدتر، در ۶۳ سالگی در زادگاهش از دنیا رفت اما نامش تا همیشه روی انستیتو پاستور ایران و مرکز درمانی کبودراهنگ ماندگار شد. 

کتاب «بالتازار، ماجراجوی طاعون» زندگی‌نامه بالتازار به کوشش دکتر احسان مصطفوی است؛ شخصی که سال‌ها پس از بالتازار به انستیتو پاستور ایران قدم گذاشت و ادامه‌دهنده راه او شد. وی به جهت احساس دین به تلاش‌های بی‌دریغ استادش، این کتاب را بر اساس اسناد مکتوب انستیتو پاستور، دست‌نوشته‌های بالتا و همسرش، عکس‌ها و فیلم‌های موجود از تحقیقات وی و با تکیه بیشتر بر زندگی‌نامه‌ای گرد آورده که ژان منبورگ، برادر همسر سابق بالتازار نوشته است. 

 

نقش پرفسور بالتازار در کنترل بیماری طاعون در ایران

 در سال ۱۳۳۱ و همزمان با اپیدمی طاعون در غرب کشور، انستیتو پاستور ایران اقدام به تأسیس پایگاهی تحقیقاتی بهداشتی در روستای اکنلو واقع در مرز استان‌های زنجان، کردستان و همدان کرد و با شکل‌گیری این مرکز، تیم‌های تخصصی انستیتو پاستور ایران با انجام اقدامات موثر بر روی انسان‌ها و جوندگان توانستند همه‌گیری طاعون را در این منطقه کنترل کنند. 

نقش دکتر بالتازار در کنترل بیماری‌ طاعون در ایران، افزود: او در سال ۱۳۳۳ به عنوان کارشناس خبره طاعون در سازمان بهداشت جهانی و در سال ۱۳۳۵ به عضویت کمیته تخصصی طاعون در سازمان بهداشت جهانی منصوب شد و درسال ۱۳۳۷، انستیتو پاستور ایران را ترک کرد اما همکاری او به عنوان مشاور عالی رئیس انستیتو پاستور ایران (دکتر مهدی قدسی) تا سال ۱۳۴۵ ادامه یافت.

صدور مجوز تحقیقات بر روی بیماری‌های نوپدید و بازپدید برای انستیتو پاستور ایران

دکتر مصطفوی تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدیدن کرد: در سال ۱۳۹۵ با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت بهداشت، مجوز مرکز به انستیتو پاستور ایران برای انجام مطالعات روی بیماری های نوپدید و بازپدید داده شد که پایگاه تحقیقاتی اکنلو، یکی از مراکز وابسته به این مرکز تحقیقات محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۷ نیز مجوز شبکه تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید از شورای گسترش کسب شد.

نتایج فعالیت ۶۰ ساله مرکز در قالب ۱۹ کتاب و صدها مقاله علمی نگارش شده

مصطفوی بیان کرد: طی فعالیت ۶۰ ساله این پایگاه، مطالعات و تحقیقات فراوانی به محوریت این مرکز تحقیقاتی پایه‌ریزی و اجرا شده که نتایج تعدادی از این تحقیقات در قالب ۱۹ کتاب و صدها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی یا فرانسوی به نگارش درآمده است. 

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری تشخیصی سه بیماری تب کیو، تولارمی و طاعون است، افزود: در حال حاضر نمونه‌های مشکوک بالینی این سه بیماری از اقصی نقاط کشور به این مرکز ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

۹۸/۰۵/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی