کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو

این وبلاگ در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای کتابخانه ایجاد شده است

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شهرستان کبودرآهنگ شنبه 19 مرداد ساعت 10صبح در سالن جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کبودرآهنگ برگزار میشود.

 برندگان مسابقه کتابخوانی رضوی از کتابخانه ثامن الائمه(ع) روستای هدف گردشگری اکنلو.

-آقای وحید چراغی (بزرگسال)

-خانم مرضیه زارعی(نوجوان)

کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو
۱۶ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۵۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

کتاب "بالتازار؛ ماجراجوی طاعون" که توسط خانم منیژه یوسفی بهزادی همکار بخش اپیدمیولوژی و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید و با نظارت آقای دکتر احسان مصطفوی به فارسی ترجمه شده است

این کتاب به بررسی زندگی بالتازار در مدت همکاری 20 ساله اش با انستیتو پاستور ایران می پردازد و حاوی مطالب زیادی در مورد اکنلو و مطالعات تحقیقاتی آن می باشد.

«مارسل بالتازار» سال ۱۹۰۸ در فرانسه به دنیا آمد، او یک پزشک فرانسوی بود که به علت فعالیت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری‌های طاعون و هاری معروف شد نه به علت اختراعاتش. 

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای اکنلو واقع در شهرستان کبودراهنگ ایران فرستاده شد. این پروفسور فرانسوی همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال ۱۳۳۱ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام «منوچهر قراگزلو» در روستای اکنلو تأسیس کرد و سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل و تأسیس یک مرکز نوتوانی جذامیان ایران هم از دیگر اقدامات او بود. 

بالتازار با تحقیقاتی که با همکاری همکاران ایرانی خود نظیر دکتر بهمنیار، دکتر شمسا، دکتر سیدیان، دکتر کریمی و کارشناسانی نظیر آقایان حنیفی، خیرالله‌زاده و ... انجام داد، توانست بیماری طاعون را در منطقه کنترل و مهار کند. 

در زمان بالندگی علمی این پایگاه، دانشمندان بین‌المللی زیادی برای انجام تحقیقات مرتبط به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به جانورشناسانی نظیر دکتر گزاویه میزون، دکتر دوگلاس لی و دکتر ایو جین گولون، حشره‌شناسانی نظیر دکتر ژان ماری کلن و انگل‌شناسانی نظیر دکتر آلین چابو اشاره کرد که مطالعات وسیعی روی وجوه مختلف بیماری طاعون انجام دادند. 

بالتازار، پزشکی است که انستیتو پاستور ایران را بنیان گذاشت و به مدت ۱۳ سال رئیس آن بود و بعدتر، در ۶۳ سالگی در زادگاهش از دنیا رفت اما نامش تا همیشه روی انستیتو پاستور ایران و مرکز درمانی کبودراهنگ ماندگار شد. 

کتاب «بالتازار، ماجراجوی طاعون» زندگی‌نامه بالتازار به کوشش دکتر احسان مصطفوی است؛ شخصی که سال‌ها پس از بالتازار به انستیتو پاستور ایران قدم گذاشت و ادامه‌دهنده راه او شد. وی به جهت احساس دین به تلاش‌های بی‌دریغ استادش، این کتاب را بر اساس اسناد مکتوب انستیتو پاستور، دست‌نوشته‌های بالتا و همسرش، عکس‌ها و فیلم‌های موجود از تحقیقات وی و با تکیه بیشتر بر زندگی‌نامه‌ای گرد آورده که ژان منبورگ، برادر همسر سابق بالتازار نوشته است. 

 

نقش پرفسور بالتازار در کنترل بیماری طاعون در ایران

 در سال ۱۳۳۱ و همزمان با اپیدمی طاعون در غرب کشور، انستیتو پاستور ایران اقدام به تأسیس پایگاهی تحقیقاتی بهداشتی در روستای اکنلو واقع در مرز استان‌های زنجان، کردستان و همدان کرد و با شکل‌گیری این مرکز، تیم‌های تخصصی انستیتو پاستور ایران با انجام اقدامات موثر بر روی انسان‌ها و جوندگان توانستند همه‌گیری طاعون را در این منطقه کنترل کنند. 

نقش دکتر بالتازار در کنترل بیماری‌ طاعون در ایران، افزود: او در سال ۱۳۳۳ به عنوان کارشناس خبره طاعون در سازمان بهداشت جهانی و در سال ۱۳۳۵ به عضویت کمیته تخصصی طاعون در سازمان بهداشت جهانی منصوب شد و درسال ۱۳۳۷، انستیتو پاستور ایران را ترک کرد اما همکاری او به عنوان مشاور عالی رئیس انستیتو پاستور ایران (دکتر مهدی قدسی) تا سال ۱۳۴۵ ادامه یافت.

صدور مجوز تحقیقات بر روی بیماری‌های نوپدید و بازپدید برای انستیتو پاستور ایران

دکتر مصطفوی تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدیدن کرد: در سال ۱۳۹۵ با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت بهداشت، مجوز مرکز به انستیتو پاستور ایران برای انجام مطالعات روی بیماری های نوپدید و بازپدید داده شد که پایگاه تحقیقاتی اکنلو، یکی از مراکز وابسته به این مرکز تحقیقات محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۷ نیز مجوز شبکه تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید از شورای گسترش کسب شد.

نتایج فعالیت ۶۰ ساله مرکز در قالب ۱۹ کتاب و صدها مقاله علمی نگارش شده

مصطفوی بیان کرد: طی فعالیت ۶۰ ساله این پایگاه، مطالعات و تحقیقات فراوانی به محوریت این مرکز تحقیقاتی پایه‌ریزی و اجرا شده که نتایج تعدادی از این تحقیقات در قالب ۱۹ کتاب و صدها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی یا فرانسوی به نگارش درآمده است. 

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری تشخیصی سه بیماری تب کیو، تولارمی و طاعون است، افزود: در حال حاضر نمونه‌های مشکوک بالینی این سه بیماری از اقصی نقاط کشور به این مرکز ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو
۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

برگزاری سومین جلسه جام باشگاهای کتابخوانی؛

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی طرحی پیشرو و پویا  برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان است. این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.

 

کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو
۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن با عنوان اصلی The art of thinking clearly کتابی در زمینه تصمیم‌گیری، شناخت و اشتباه‌ها از جنبه‌های روان‌شناسی اثر رولف دوبلی است.

رولف دوبلی، نویسنده، رمان‌نویس و کارآفرین سویسی است و فارغ‌التحصیل ام‌بی‌اِی و دکترای فلسفه‌ی اقتصاد از دانشگاه سنت‌گالن سویس است. رولف دوبلی به خاطر نوشتن کتاب هنر شفاف اندیشیدن بسیار معروف شد و کتابش به سرعت در صدر جدول کتاب‌های پرفروش آلمان قرار گرفت و به زبان‌های متعددی ترجمه شد.

محتوای کتاب هنر شفاف اندیشدن

این کتاب شامل مواردی است که تحت عنوان خطاهای ذهنی شناخته می شود. در واقع ما در طول فرآیندهای مختلف ذهنی از جمله تصمیم گرفتن، انتخاب کردن و… دچار خطاهایی می‌شویم که بعضا حتی چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم.

رولف دوبلی، خود در مقدمه کتاب چنین می‌نویسد:

ناتوانی در شفاف اندیشی – یا به قول متخصصان «خطای شناختی» – یک انحراف اصولی از منطق است، انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور من از «اصولی» خطاهای گاه‌به‌گاه در تصمیم‌گیری نیست، بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ماست که دایما ما را گرفتار می‌کنند: الگوهایی که نسل‌های گوناگون در قرون مختلف تکرار می‌کنند. مثلا دست‌بالا گرفتن اطلاعات خودمان خیلی متداول‌تر از دست‌کم گرفتن‌شان است. یا خطر از دست دادن یک چیز خیلی بیشتر ما را برانگیخته می‌کند تا امکان به دست آوردن یک چیز مشابه. (کتاب هنر شفاف اندیشیدن – صفحه ۱۵)

عادل فردوسی‌پور نیز در مقدمه کتاب هنر شفاف اندیشیدن می‌نویسد:

رولف دوبلی در این کتاب می‌کوشد براساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی‌اش عمده‌ی این خطاها را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند. همان‌گونه که خود در مقدمه‌ی کتابش ذکر می‌کند، فهرست خطاهایش کامل نیست و موارد دیگری را نیز می‌توان به آن افزود. او براساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال‌ها و استنتاج‌های منطقی (در حوزه‌ی علوم اجتماعی)، با ذکر مثال‌ها و نمونه‌های ملموس، جهان‌بینی خود را درباره‌ی خطاهای شناختی مطرح می‌کند.

این کتاب در ۹۹ بخش کوتاه تک تک خطاهایی که ذهن به شکل غیرعمدی و ناخودآگاه مرتکب می‌شود را به همراه مثال‌های مختلف و عموما ساده و قابل درک بررسی می‌کند. برخی از فصل‌های جالب این کتاب عبارتند از:

  • چرا باید به قبرستان‌ها سری بزنی؟ -خطای بقا
  • آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش‌تر جلوه می‌دهد؟ -توهم بدن شناگر
  • چرا ابرها را به شکل‌های مختلف می‌بینی؟ -توهم دسته‌بندی
  • چرا مرتب دانش و توانایی‌هایت را دست‌بالا می‌گیری؟ -اثر بیش اعتمادی
  • کمتر از آن چیزی که تصور می‌کنی در اختیار توست. -توهم کنترل
  • چرا آخرین شیرینی جعبه دهان تو را آب می‌اندازد؟ -خطای کمبود
  • هرکسی در اوج، زیبا به نظر می‌رسد. -اثر هاله‌ای
  • بهتر تصمیم بگیر – کمتر تصمیم بگیر. -خستگی تصمیم‌گیری
  • چرا باید کشتی‌های خود را آتش بزنید؟ -ناتوانی در بستن درها
  • چرا تصمیم‌های سال جدید نتیجه نمی‌دهند؟ -اهمال
  • کسی که چکش به دست دارد فقط میخ را می‌بیند. -تغییر شکل حرفه‌ای
  • چرا نباید اخبار را دنبال کنی؟ -توهم اخبار

رولف دوبلی در قسمت دیگری از مقدمه خود می‌نویسد:

در واقع آروزی من کاملا ساده است: اگر ما بتوانیم بزرگ‌ترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آن‌ها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولت‌مان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیله‌های جدید، طرح‌های نوین، ابزار غیرضروری و کارهای طاقت‌فرسا نیست؛ تمام آن‌چه ما بدان نیاز داریم پرهیز از بی‌خردی است. (کتاب هنر شفاف اندیشیدن – صفحه ۱۶)

کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) اکنلو
۰۳ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر